Na Popelce 3144/10a, 150 00 Praha 5, tel. 257 326 178, http://www.galen.cz
karty ISIC, IYTC, ITIC,
ALIVE, STAFF CARD
SLEVA 10 %
Objektem celoživotního studia a zájmu lékaře je člověk, většinou nemocný, potřebující pomoc. Při jednání s nemocným jedincem je nutné si uvědomit, že jeho reakce se onemocněním často dramaticky změní: Nemocný člověk se soustředí na svou chorobu, která v něm vyvolá nejistotu, úzkost a strach, ovlivňující veškerou jeho každodenní činnost. Proto je zapotřebí, aby lékař stanovil nejen diagnózu nemocného, ale dokázal také odhalit vlastní příčinu jeho obav a úzkosti a zvolil správný způsob komunikace s nemocným. Teprve potom bude také pacient schopen pochopit i přijmout vysvětlení a radu lékaře v zájmu účinné spolupráce.
Schopnost komunikace není každému dána. Dlouho se předpokládalo, že mnozí mají tento dar „od přírody" a ti ostatní tuto dovednost získají praxí nebo pozorováním zkušených lékařů. Stále více se však prokazuje, že se účinné komunikace nedostává. Nedostatečná nebo přímo chybná komunikace mezi pacientem a zdravotnickými pracovníky je prokazatelně nejčastější příčinou stížností na lékaře, kteří mnohdy, po profesní stránce, svoje povinnosti splnili bezchybně. Komunikační dovednosti se lze naučit a každý lékař by si je měl cvičit.